Diversiteit waarderen en benutten

Bij het creëren van een inclusieve leeromgeving moet je de diversiteit niet te ver zoeken. De beginsituatie in elke klas, in elke school is een diverse leerlingengroep. Dit maakt dat omgaan met diversiteit in de kern van het onderwijs zit (Sierens & Van Avermaet, 2007). Diversiteit waarderen en benutten betekent dat je als de leerkracht een gelijke waardering hebt voor alle leerlingen en gelooft in de capaciteiten en groeimogelijkheden van iedere leerling. Hierbij stel je hoge verwachtingen aan élke leerling (Dweck, 2011). Daarbij neem je afstand van het deficitdenken over diversiteit, waarbij 'anders zijn' vaak gezien wordt als een belemmering om tot leren te komen.

bronnen

alle bronnen
  • DIVA - Diversiteit in actie

    DIVA

  • Zoek het probleem achter het etiket

    Klasse

  • Growth mindset: fixed versus growth
  • (in)(proef)druk. Gedragsstoornis of niet? Het Kind achter het label.
    (in)(proef)druk. Gedragsstoornis of niet? Het Kind achter het label.

    Kinderrechtencommissariaat

  • Diversiteitsbarometer

    Groenez, S., Vantieghem, W., Lamberts, M., & Van Avermaet, P. (2018)

  • Gelijke kansen in de school: Diversiteit in vijf thema’s.
    Gelijke kansen in de school: Diversiteit in vijf thema’s.

    Mitchell, D. (2018)

  • Vol Potentieel. Krachtig lesgeven in diversiteit.
    Vol Potentieel. Krachtig lesgeven in diversiteit.

    Vantieghem,W. & Van de Putte, I.

  • Kleine kinderen, grote kansen: hoe kleuterleraars leren omgaan met armoede en ongelijkheid.
    Kleine kinderen, grote kansen: hoe kleuterleraars leren omgaan met armoede en ongelijkheid.

    Roose, I., Pulinx, R., & Van Avermaet, P. (2014).