DIVA - Diversiteit in actie
DIVA
  • Diversiteit waarderen en benutten
  • diversiteit waarderen en benutten

DIVA - Diversiteit in actie
Diversiteit In Actie, of kortweg DIVA, wil lerarenopleiders en leraren (in opleiding) op een interactieve manier professionaliseren en inspireren om actief aan de slag te gaan met diversiteit. Diva benadert omgaan met diversiteit zowel vanuit een visie op div…
Zoek het probleem achter het etiket
Klasse
  • Diversiteit waarderen en benutten
  • diversiteit waarderen en benutten

Zoek het probleem achter het etiket
artikel met Stijn Vanheule met video over labelen van kinderen
Growth mindset: fixed versus growth
  • Diversiteit waarderen en benutten

Growth mindset: fixed versus growth
inspelen op groei ipv op beperkte groei
(in)(proef)druk. Gedragsstoornis of niet? Het Kind achter het label.
(in)(proef)druk. Gedragsstoornis of niet? Het Kind achter het label.
Kinderrechtencommissariaat
  • Gedrag
  • Diversiteit waarderen en benutten
  • diversiteit waarderen en benutten
  • gedrag

(in)(proef)druk. Gedragsstoornis of niet? Het Kind achter het label.
Kinderen krijgen steeds vaker een label: ADHD, ASS, ADD, ... Maar je hoeft geen ADHD-expert te zijn om met kinderen met ADHD om te gaan. Kijk verder dan het label en vraag je af welke zorg het kind nodig heeft. Het educatieve pakket '(in)(proef)druk' helpt je…
Diversiteitsbarometer
Groenez, S., Vantieghem, W., Lamberts, M., & Van Avermaet, P. (2018)
  • Diversiteit waarderen en benutten
  • diversiteit waarderen en benutten
  • inclusieve leeromgevingen

Diversiteitsbarometer
Webpagina: Unia liet een onderzoek uitvoeren over gelijke kansen in de scholen van de drie gemeenschappen. 
Gelijke kansen in de school: Diversiteit in vijf thema’s.
Gelijke kansen in de school: Diversiteit in vijf thema’s.
Mitchell, D. (2018)
  • Diversiteit waarderen en benutten
  • diversiteit waarderen en benutten
  • beleid
  • inclusieve leeromgevingen

Gelijke kansen in de school: Diversiteit in vijf thema’s.
Boek:    De maatschappij is diverser dan ooit en dat stelt scholen voor bijzondere uitdagingen. De auteur wil (aankomende) leraren en andere onderwijsprofessionals bewust maken van de factoren die een rol spelen bij het ontstaan van kansenongelijkheid. …
Goed geGOKt? Reflecties op twintig jaar gelijke-onderwijskansenbeleid in Vlaanderen.
Goed geGOKt? Reflecties op twintig jaar gelijke-onderwijskansenbeleid in Vlaanderen.
Van Avermaet, P., Van Den Branden, K., & Heylen, L. (2010).
  • Diversiteit waarderen en benutten
  • diversiteit waarderen en benutten

Goed geGOKt? Reflecties op twintig jaar gelijke-onderwijskansenbeleid in Vlaanderen.
Boek: Reflecties op twintig jaar gelijke-onderwijskansenbeleid in Vlaanderen
Een eerlijk kans. Basisonderwijs voor kinderen in kansarmoede
Een eerlijk kans. Basisonderwijs voor kinderen in kansarmoede
Janssens, A. & Trimbos, D. (2014)
  • Verbindend samenwerken
  • Diversiteit waarderen en benutten
  • diversiteit waarderen en benutten
  • verbindend samenwerken

Een eerlijk kans. Basisonderwijs voor kinderen in kansarmoede
Boek: Weg met de clichés over kansarme kinderen in de lagere school
Brede schOUDERS
Ernalsteen, V.
  • Verbindend samenwerken
  • Diversiteit waarderen en benutten
  • diversiteit waarderen en benutten
  • verbindend samenwerken

Brede schOUDERS
PDF: Handvatten om te werken rond ouderbetrokkenheid waarbij je rekening houdt met de diversiteit van ouders
Van eiland naar wij-land. Inspiratiegids voor een goede samenwerking tussen ouders en secundaire scholen.
De Mets, J. ( 2013 ).
  • Verbindend samenwerken
  • Diversiteit waarderen en benutten
  • diversiteit waarderen en benutten
  • verbindend samenwerken

Van eiland naar wij-land. Inspiratiegids voor een goede samenwerking tussen ouders en secundaire scholen.
PDF: Inspiratiegids voor een goede samenwerking tussen ouders en secundaire scholen
Warm welkom en wederkerig. Naar een goede ouder-school samenwerking.
VBJK
  • Verbindend samenwerken
  • Diversiteit waarderen en benutten
  • diversiteit waarderen en benutten
  • verbindend samenwerken

Warm welkom en wederkerig. Naar een goede ouder-school samenwerking.
PDF: Warm, welkom en wederkerig' is hét inspiratieboek voor kleuterscholen om te werken aan een goede, wederkerige ouder-schoolsamenwerking.
Teacher education for changing demographics of schooling
Teacher education for changing demographics of schooling
Lani Florian & Pantić, Nataša, 2017
  • Diversiteit waarderen en benutten
  • Inclusieve leeromgevingen
  • diversiteit waarderen en benutten
  • inclusieve leeromgevingen

Teacher education for changing demographics of schooling
Boek: De veranderingen in de wereld hebben ook een impact op hoe we onderwijs geven en leraren opleiden. 
Vol Potentieel. Krachtig lesgeven in diversiteit.
Vol Potentieel. Krachtig lesgeven in diversiteit.
Vantieghem,W. & Van de Putte, I.
  • Beleid
  • TEAM-teaching
  • Verbindend samenwerken
  • Diversiteit waarderen en benutten
  • Inclusieve leeromgevingen
  • diversiteit waarderen en benutten
  • verbindend samenwerken
  • beleid
  • inclusieve leeromgevingen

Vol Potentieel. Krachtig lesgeven in diversiteit.
Boek: Dit is het boek dat het samenhangt met het Potential project. Er worden veelgestelde vragen over inclusief onderwijs en verbindend samenwerken beantwoord. 
Kleine kinderen, grote kansen: hoe kleuterleraars leren omgaan met armoede en ongelijkheid.
Kleine kinderen, grote kansen: hoe kleuterleraars leren omgaan met armoede en ongelijkheid.
Roose, I., Pulinx, R., & Van Avermaet, P. (2014).
  • Diversiteit waarderen en benutten
  • diversiteit waarderen en benutten

Kleine kinderen, grote kansen: hoe kleuterleraars leren omgaan met armoede en ongelijkheid.
PDF Boek: Hoe kleuter leraars leren omgaan met armoede en ongelijkheid 
Meertaligheid - website
Steunpunt diversiteit en leren
  • Diversiteit waarderen en benutten

Meertaligheid - website
Website omtrent meertaligheid
Werken aan een open taal beleid
Steunpunt diversiteit en leren
  • Diversiteit waarderen en benutten

Werken aan een open taal beleid
Website met tips omtrent meertaligheid en taalbeleid
Gender op school: meer dan een jongens-meisjeskwestie.
Gender op school: meer dan een jongens-meisjeskwestie.
Van Maele, D., Michalek, N., Engels, N., Laevers, F., Lombaerts, K., & Van Houtte, M. (2015).
  • Diversiteit waarderen en benutten
  • diversiteit waarderen en benutten

Gender op school: meer dan een jongens-meisjeskwestie.
Platform mindset
  • Diversiteit waarderen en benutten

Platform mindset
Mindset is het Engelse woord voor ‘overtuiging’. Het staat voor de manier waarop kinderen (van 0-99 jaar!) denken over hun intelligentie en kwaliteiten. Al enkele tientallen jaren geleden legde Carol Dweck de basis voor haar mindsettheorie. Zij onderscheidt d…
Vitamines voor groei Ontwikkeling voeden vanuit de Zelf-Determinatie Theorie
Vitamines voor groei Ontwikkeling voeden vanuit de Zelf-Determinatie Theorie
Vansteenkiste, M. & Soenens, B.
  • Diversiteit waarderen en benutten
  • diversiteit waarderen en benutten

Vitamines voor groei Ontwikkeling voeden vanuit de Zelf-Determinatie Theorie
In dit boek betogen de auteurs, op basis van de Zelf-Determinatie Theorie, dat de psychologische behoeftes aan autonomie, competentie en verbondenheid de cruciale vitamines zijn voor groei. Door in deze vitamines te voorzien voeden ouders, leerkrachten en hul…
Doos vol Potential: gespreksstarters over diversiteit en inclusie
Doos vol Potential: gespreksstarters over diversiteit en inclusie
Wilssens, M., Milants, M., Boonen, H. & Van de Putte, I.
  • Verbindend samenwerken
  • Diversiteit waarderen en benutten
  • Inclusieve leeromgevingen

Doos vol Potential: gespreksstarters over diversiteit en inclusie
De gespreksstarters van Potential vormen een opstap om in gesprek te gaan met collega's over diversiteit en inclusie. Ze vertrekken van vragen zoals ‘Hoe versterk je de band met je leerlingen?’ of ‘Hoe betrek je alle ouders bij je klaswerking?’. Ze tonen ook …