Redelijke aanpassingen zijn concrete maatregelen die een leerling met specifieke onderwijsbehoeften nodig heeft om te kunnen leren op de reguliere school. Ze werken de beperkende invloed van een onaangepaste (school)omgeving op de deelname van een leerling weg. De school heeft de plicht om redelijke aanpassingen op te nemen in haar zorgbeleid.
Redelijke aanpassingen in onderwijscontext zijn maatregelen waarbij de onderwijsbehoeften van de leerling centraal staan, maar waarbij de zorg van de onderwijsprofessionals het vertrekpunt vormen. Redelijke aanpassingen zijn steeds maatwerk. Het kan gaan om compenserende, remediërende, differentiërende of dispenserende maatregelen. Het werken met redelijke aanpassingen heeft linken met thema’s als handelingsgericht werken en binnenklasdifferentiatie.
Het is niet de leerling met specifieke onderwijsbehoeften die zich moet aanpassen om mee te doen, maar de focus ligt op de wisselwerking tussen een persoon en de omgeving. Welke aanpassingen kunnen er gebeuren om te zorgen dat een leerling met specifieke onderwijsbehoeften zoveel mogelijk kan deelnemen aan het klas- en schoolgebeuren? Dit vraagt een inspanning van de leerling, van de leraar, van de klasomgeving, van de ondersteuning die mogelijk is, van het schoolbeleid…
Emir heeft tussendoor een extra instructie nodig. Er wordt gezorgd dat hij dichtbij de leerkracht zit. Hij kan af en toe gebruik maken van een buddy in de klas die hem nog wat extra uitleg kan geven of de eerste twee oefeningen samen met hem maakt. Emir krijgt ook samen met een aantal andere leerlingen nog extra instructie rond zaken niet niet duidelijk waren, wanneer de ondersteuner uit het ondersteuningsnetwerk komt.