Klasmanagement
Voor vele leerkrachten lijkt het alsof een goed klasmanagement en succesvol inclusief werken moeilijk te verenigen zijn. Inclusief werken vraagt een maximale betrokkenheid van alle leerlingen waarbij er naast frontale instructie en een onderwijsleergesprek ook activerende en coöperatieve werkvormen worden ingezet. De idee leeft dat dit ten koste gaat van klasmanagement en gedragsproblemen in de hand zal werken. Niets is minder waar. Een goed klasmanagement zal juist zorgen dat diversiteit ten volle wordt benut in het leerproces en dat gedragsproblemen verminderen (lees meer).
Zelfdeterminatietheorie
Waarom zetten leerlingen de klas op stelten? Waarom dienen ze taken te laat in? Waarom onderbreken ze je les? Waarom stellen ze moeilijk hanteerbaar gedrag? Dat kan veel oorzaken hebben, maar een waarschijnlijke oorzaak is een tekort aan motivatie, of beter gezegd, te weinig kwalitatieve motivatie. De zelfdeterminatietheorie (ZDT) geeft een kader om de kwaliteit van de motivatie van leerlingen te ondersteunen en geeft hiermee ook handvaten voor werken rond moeilijk hanteerbaar gedrag (lees meer).