Kan ik moeilijk hanteerbaar gedrag voorkomen?

Dashboard / Gedrag / Basic - Kan ik moeilijk hanteerbaar gedrag voorkomen?

Een structureel antwoord op moeilijk hanteerbaar gedrag

Beter voorkomen dan genezen. Er gaat soms veel energie naar het blussen van brandjes en het bedenken van instant oplossingen. Het belang van preventie van moeilijk hanteerbaar gedrag is niet te onderschatten. Maar hoe doe je dit nu? 

Wil je meer weten over de preventie driehoek klik dan hier

Wil je meer weten over een helder pedagogisch beleid klik dan hier

 

Onderschat jullie relatie niet!

Een positieve relatie vormt de basis van effectief gedragsmanagment en zal ervoor zorgen dat er minder moeilijk hanteerbaar gedrag bij je leerlingen zal zijn (lees meer).

 

School leren en sociaal emotioneel leren gaan hand in hand

Wie zich goed voelt, zal ook beter presteren.  Potential ging in gesprek met Dr. Kees van Overveld,  coördinator van het Expertisecentrum Gedrag (Hogeschool Utrecht). Hij pleit ervoor dat scholen, naast het schoolse leren zich nadrukkelijk moeten richten op het Sociaal-Emotioneel Leren (SEL). Door het stimuleren van het SEL zullen gedragsproblemen verminderen, is er een positieve invloed op het welzijn van de leerlingen en kunnen er betere leerprestaties volgen (lees meer en bekijk de video met Kees Van Overveld). 

 

Hoe kies ik een programma of methode? 

Wanneer je in de klas of op school aan de slag wil rond moeilijk hanteerbaar gedrag, dan heb je een heel ruime keuze in programma’s en methodes. Niet alle methodes zijn even goed, niet alle programma’s passen bij jouw klas of jouw school en niet alle methodes spreken jou als leerkracht of schoolteam aan. De zoektocht naar net die aanpak die werkt voor jullie kan moeilijk en lang zijn. Naast enkele inspirerende methodes willen we je ook enkele criteria meegeven om je eigen zoektocht te ondersteunen.

Wanneer je op zoek gaat naar een methode, een programma of een aanpak om te werken rond moeilijk hanteerbaar gedrag, dan kies je in de eerste plaats iets wat jou aanspreekt. Dat is ook belangrijk, want een aanpak moet vooral passen bij jouw klas en jouw school. Maar je wil natuurlijk ook kiezen voor een effectieve aanpak. Dus kan je een aanpak best tegen het licht houden aan de hand van volgende criteria.

Een effectieve aanpak bij moeilijk hanteerbaar gedrag:

  • Is ingebed in de dagelijkse werking
  • Is gestructureerd en duidelijk
  • Stelt je in staat om goed te observeren en vooruitgang vast te leggen 
  • Ziet gedrag niet als geïsoleerd bij één leerling, maar als groepsproces
  • Geeft leerlingen, maar ook leerkrachten de kans om concrete vaardigheden te oefenen
  • Zorgt voor bewustwording en verantwoordelijkheid mij de leerkrachten (en waar wenselijk bij de leerlingen)
  • Werkt verbindend samen
  • Ondersteunt en motiveert leerkrachten en iedereen betrokken bij het onderwijs

Orobio de Castro, B. (2019). Leren van sociale relaties op school: vriendschappen, pesten en probleemgedrag. [Presentatie].