De rugzak
De rugzak is op school een onmisbaar element, maar wist je dat ook iedere persoon een onzichtbare rugzak met zich meedraagt?
Het gedrag van je leerlingen, maar ook dat van jou, wordt beïnvloed door die rugzak. Meestal blijft die rugzak echter dicht, we zien niet wat een ander meedraagt en welke elementen het zichtbare gedrag beïnvloeden.
Jouw kennis, de opvoeding die je zelf genoten hebt, gebeurtenissen in je leven, jouw eigen onderwijservaringen zijn allemaal zaken die jij in jouw rugzakje mee draagt en die invloed hebben op jou als persoon en op jou als leerkracht. De rugzak bepaalt dan ook hoe je naar situaties kijkt en hoe je handelt. Ook leerlingen hebben zo’n rugzak. Het heeft invloed op hun gedrag maar ook bijvoorbeeld op hun ontwikkeling, vaardigheden en veerkracht.
De kaders hieronder geven je meer (in)zicht op de rugzak van de leerling.
Welkom in de wereld van Sam
In 'de wereld van Sam' krijg je een beschrijving van een klassituatie. Dit is een situatie uit jouw klas met Sam. Sam is een slimme en vlotte leerling maar hij stelt ook (vaak) moeilijk hanteerbaar gedrag. We gaan dieper in op een situatie en laten jou nadenken hoe je zou reageren (lees meer).
De context speelt mee: een kader
Het is belangrijk dat je als leerkracht verder kan kijken dan het gedrag dat de leerling stelt. We geven een kader mee dat helpt om in al zijn facetten naar gedrag te kijken (Lees meer).
Gedragsanalyse volgens ABC
Bij het zoeken naar een aanpak voor moeilijk hanteerbaar gedrag mag het belang van een goede observatie niet onderschat worden. Je kan hiervoor gebruik maken van een ABC-analyse. Met deze analyse zetten we onszelf even uit de situatie en proberen we het gedrag zo objectief mogelijk te observeren. Bij het observeren kijk je naar de feiten, naar wat je ziet en hoort. Gedachten en gevoelens komen dus niet aan bod in het schema. Vanuit een goede observatie kan je als leerkracht een afgestemde aanpak voorzien (lees meer).