In de geest van inclusief onderwijs willen we dat alle leerlingen kunnen participeren aan het reguliere onderwijs. Voor de meeste leerlingen zijn UDL of binnenklasdifferentiatie voldoende, voor anderen is een extra (redelijke) aanpassing nodig om deel te nemen aan het reguliere onderwijs. Het maximaal stimuleren en ondersteunen van het leerproces van alle leerlingen blijft het doel van (inclusief) onderwijs. Het geven van redelijke aanpassingen is geen gunst, het is een plicht, meer hierover lees je onder het wettelijk kader.
Voor je aan redelijke aanpassingen begint, is het belangrijk om na te gaan of je de onderwijsnoden van de leerlingen voldoende beantwoordt aan de hand van UDL en/of binnenklasdifferentiatie. Uiteraard zullen er ondanks universeel ontworpen lessen en/of binnenklasdifferentiatie nog steeds leerlingen zijn wiens onderwijsnoden niet beantwoord worden. In de tweede aflevering van hun tweedelige podcastserie over inclusie leidt Unia je door het stappenplan.
In het stappenplan van Unia (2019) en de M-cirkel kan je inspiratie vinden voor het opstellen van redelijke aanpassingen.
Stappenplan voor redelijke aanpassingen (UNIA)
Unia (2016) maakte een stappenplan om te komen tot redelijke aanpassingen. Dit stappenplan ontstond tijdens het analyseren welk problemen zich stellen in het opbouwen van een argumentatie om wel of niet over te gaan tot redelijke aanpassingen in de onderwijscontext voor een leerling met specifieke onderwijsbehoeften. De bedoeling van dit stappenplan is vroeger in het proces uitsluitsel te geven over welke redelijke aanpassingen kunnen en zullen voorzien worden.
De voorwaarden hierbij zijn dat scholen op de hoogte zijn van hun rechten en plichten en out of the box kunnen denken om in alle openheid met andere partners de dialoog rond redelijke aanpassingen te kunnen aanvatten.