Hoe kan ik goed gedrag aanleren?

Dashboard / Gedrag / Basic - Hoe kan ik goed gedrag aanleren?

Samen gepast gedrag aanleren en ondersteunen

PBS is een schoolbrede methode die zorgt voor een positief schoolklimaat. Het is geen kant en klare methode, maar biedt een school een kader aan om gepast gedrag te versterken. Op die manier werkt het op maat van de school en houdt het rekening met de bestaande diversiteit met het oog op onderwijs voor allen. De school werkt met heldere en gevisualiseerde gedragsverwachtingen die leerlingen worden aangeleerd. Het gaat uit van de veranderbaarheid van gedrag. PBS gelooft dat leerlingen het altijd goed willen doen, maar dit niet altijd kunnen. Moeilijk hanteerbaar gedrag is dus geen motivatietekort maar een vaardigheidstekort. Bovendien wordt de omgeving onder de loep genomen en waar nodig aangepast (lees meer).

 

TOPspel! Aan de slag met beginnend grensoverschrijdend gedrag

TOPspel is een preventieprogramma ontwikkeld voor het lager onderwijs en situeert zich binnen de brede basiszorg (fase 0) van het zorgcontinuüm. Het geeft de leerkracht tools om effectief te werken aan de sociale vaardigheden van leerlingen Het ondersteunt leerkrachten om een positief klasklimaat te ontwikkelen en in te zetten op krachtig klasmanagement. Op deze manier stelt het de leerkracht in staat om een positieve voedingsbodem te bieden aan de leerlingen, waarin zowel leerkracht als leerling de diversiteit in de klas kan waarderen en benutten (lees meer).

 

Ruimte maken voor emoties

Achter moeilijk hanteerbaar gedrag zitten vaak heel wat opgekropte emoties en gevoelens.  Het gedrag wilt ons iets vertellen. Emotionele remediëring is een ervaringsgerichte methodiek die emoties erkenning geeft en de toestemming geeft ze te uiten. Elke leerling kan leren om een opgekropte, ontaarde emotie om te zetten in constructieve taal. Emotionele remediëring voorkomt zo ontspoorde emoties en emotionele blokkades en bevordert het emotioneel welbevinden en draagkracht van  leerlingen (lees meer).

 

Gedrag in uitvoering en training

Heftige emoties, chaos in schriften , roepen voor je beurt, afspraken niet naleven, … Leerlingen die moeilijk hanteerbaar gedrag stellen, hebben mogelijks te weinig cognitieve vaardigheden om gewenst gedrag te stellen. Ze hebben met andere woorden een tekort in hun executieve functies, waardoor ze ondersteuning en oefening nodig hebben bij het controleren van impulsen of het reguleren van emoties (lees meer).