Breed evalueren doe je om verschillende redenen. Om alle leerlingen de kans te geven om te tonen wat ze kunnen en weten. Om diversiteit te waarderen en te benutten. Omdat het noodzakelijk en naadloos aansluit bij binnenklasdifferentiatie en UDL. Omdat de overheid inzet op de burgers van vandaag en morgen en we dus kwaliteitsvol moeten meten wat we belangrijk vinden (Vandeputte, 2014). Maar vooral omdat breed evalueren onze lespraktijk versterkt door in te spelen op alle functies van evalueren:
- Begeleidende functie
- De sterke en zwakke punten opsporen in het leerproces van alle leerlingen en hier samen met de leerlingen mee aan de slag gaan.
- Bijsturende functie
- Het leerproces bijsturen en remediƫring voorstellen aan de leerling. Maar ook het eigen onderwijsproces en didactisch handelen bijsturen. Dit gebeurt via directe, constructieve feedback.
- Beoordelende functie
- Beoordelen of bepaalde doelen zijn behaald.
- Oriƫnterende functie (Galin, 2015)
- Doordachte uitspraken doen over de onderwijsloopbaan van de leerling.