Ondersteuningsbehoeften formuleren gemakkelijker gezegd dan gedaan

Dashboard / Handelingsgericht werken / Basic - Ondersteuningsbehoeften formuleren gemakkelijker gezegd dan gedaan

Onderwijsbehoeften geven aan wat een leerling nodig heeft om een doel te bereiken, los van labels. Nagaan wat de onderwijsbehoeften zijn van de leerlingen in de klas biedt ons de mogelijkheid om een zicht te krijgen op de overeenkomsten en de verschillen in de klas. Vervolgens kunnen we de verbinding leggen: zijn er meer leerlingen die baat hebben bij die aanpak? Of wat essentieel is voor de individuele leerling, is meestal ook gunstig voor de andere leerlingen (Pameijer et al., 2018). Het in beeld brengen van de noden kan je dus als leerkracht concrete handvatten geven om om te gaan met de diversiteit in je klas. 

Het volgende filmpje illustreert dit. 

 

Deze informatie kan ook ingezet worden bij het werken met coöperatieve werkvormen. Het Mickey Mouse model kan je hierbij helpen.

 

Inspirerende voorbeelden van basis-en secundaire scholen die ervoor kiezen hun onderwijs toe te spitsen op de noden van iedere leerling: Vandecandelere, M., Van Den Branden, N., Juchtmans, G., Vandenbroeck, M. & De Fraine, B. (2016). Flexibele leerwegen, inspiratiegids voor basisonderwijs en secundair onderwijs. Leuven: Lannoo Campus.