Enkele hulpzinnen om onderwijsbehoeften te verwoorden:
“Om te bereiken dat de leerling dit doel bereikt, heeft hij
- een instructie nodig die…
- de sterke visuele kant benut
- vooral auditief is
- kort en krachtig is
- verlengd is en waarbij de leerkracht vordoet en hardop denkt
- stimuleert tot meedoen
- stimuleert tot het bedenken van eigen voorbeelden of oplossingen
- …
- opdrachten of taken nodig die…
- net onder zijn niveau liggen zodat hij de komende maand vooral succeservaringen kan opdoen;
- die net boven zijn niveau liggen zodat hij veel cognitieve uitdaging krijgt;
- die verzichtelijk zijn door een sobere lay-out met zo min mogelijk afleiding;
- waarbij de leerling alleen de antworden hoeft in te vullen;
- met voorbeelden die stap voor stap uitgewerkt zijn;
- waarbij de leerling gebruik kan maken van schema’s, grafieken, diagrammen en dergelijke;
- die extra leer- en oefenstof bieden
- …
- leeractiviteiten of materialen nodig die…
- aansluient bij zijn belangstelling;
- structuur bieden met een stappenplan;
- zelfcorrigerend zijn zodat hij direct feedback krijgt
- opgedeeld is in kleinere deelactiviteiten en concreet ondersteund wordt;
- hem uitdagen, zals uitbreiding met plustaken en verdiepingsopdrachten;
- ruimte laten voor een eigen keuze of creatieve inbreng
- de denkhandelingen concreet ondersteunen, bijvoorbeeld met een getallenlijn of rekenrekje
- …