Hoe kan ik de leerlingen betrekken om mijn lessen te optimaliseren?

Dashboard / Universal design for learning (UDL) / Basic - Hoe kan ik de leerlingen betrekken om mijn lessen te optimaliseren?

Leerlingen kunnen je heel wat leren over wat hen motiveert (principe 1), over hoe ze informatie verwerken (principe 2) en over hoe ze kunnen tonen wat ze geleerd hebben (principe 3). Dat blijkt uit onderzoek waarbij leerlingen uit het secundair en het hoger onderwijs vragen krijgen over wat hun leeromgeving universeler toegankelijk zou kunnen maken (o.a. Meirsschaut e.a., 2015; Griful-Freixenet e.a., 2017).

 

Onderzoek toont verder aan dat ook leerlingen in de basisschool heel wat kunnen vertellen over een toegankelijke leeromgeving. Ook zij kunnen tips en tops voor hun leerkrachten bedenken. In een podcast vertelt onderzoeker en docent Elisa Vandenbussche hoe je leerlingen kan betrekken om je lessen universeler te maken. Een aantal voorbeelden die de betrokken scholen daarbij verzamelden, vind je op hun Padlet.