Effectieve feedback

Dashboard / Breed evalueren / Intermediate - Effectieve feedback

Om leerlingen te helpen groeien is effectieve feedback een belangrijke sleutel. Het doel van effectieve feedback is de kloof tussen waar een leerling nu staat en het te bereiken doel te verkleinen. Het is feedback die je niet enkel vertelt hoe je iets gedaan hebt, maar ook wat je wil bereiken en hoe je dit kan bereiken. Feedback bestaat met andere woorden uit feed-up, feedback en feedforward.

Wanneer je feed-up geeft aan een leerling, bekijk je samen waar je naartoe wil, wat is het doel? Als het duidelijk is wat het doel is, volgt de feedback. Je bekijkt (samen) waar de leerling nu staat, hoe ging alles tot op heden? Een leerproces stopt nooit, dus neem je ook de tijd voor feedforward. Je stelt de vraag hoe de leerling dichter bij het doel kan raken. Wat is er nodig om het doel te bereiken? Dit proces is nooit af, doelen evolueren of er worden nieuwe doelen gesteld, er komen onverwachte meevallers of hindernissen.

Effectieve feedback betekent ook dat je die feed-up, feedback en feedforward geeft op vier aspecten van het leerproces. Je bespreekt het uitvoeren van de taak, het proces, de zelfregulatie en het persoonlijke aspect. Feedback op taakniveau heb je waarschijnlijk al goed in de vingers. Je bespreekt met de leerling hoe de taak werd uitgevoerd. Wat doet hij/zij goed? Wat kan beter? Wanneer je feedback geeft op procesniveau, bespreek je de belangrijkste processen die nodig zijn om een taak te begrijpen en uit te voeren. Hoe pakte hij/zij de taak aan? Bij een werkstuk bekijk je bijvoorbeeld hoe de leerling informatie opzocht. Bij het zelfregulatieniveau geef je feedback op op hoe de leerling zichzelf (handelingen, gedachten, e.d.) en het leerproces monitort en stuurt. Vroeg de leerling hulp wanneer het even niet goed liep met het werkstuk? Ging hij/zij trager lezen bij een moeilijke tekst? Tot slot geef je ook feedback op persoonlijk niveau, dit gaat minder over de voortgang, maar meer over de persoon. Hier benoem je de talenten van de leerling, diens sterke kanten. Hoewel het altijd belangrijk is dat feedback opbouwend en positief geformuleerd wordt, is dit bij feedback op persoonlijk niveau extra belangrijk. Geeft daarom enkel positieve feedback op persoonlijk niveau (Wendel, 2013).

 

Ook jij als leerkracht hebt nood aan feedback om jouw lespraktijk te verbeteren. In zijn TED-talk gaat Bill Gates hier dieper op in. Rechtsonder kan je via het tekstballonnetje Nederlandse ondertiteling aanzetten.