Heb je al helemaal zin om aan de slag te gaan met breed evalueren? Het is verleidelijk om direct aan de slag te gaan met de diverse evaluatievormen in breed evalueren. Maar breed evalueren is meer dan dat en het is belangrijk om het doel niet uit het oog te verliezen. We willen zicht krijgen op de volledige leerling, alle talenten en competenties, we willen transparant evalueren, de leerling eigenaarschap geven over het leerproces, e.d. (Vandeputte & Matteeuws, N.N.). Met andere woorden, breed evalueren is een doelgericht en doordacht proces.
Gelukkig ontwikkelden het Steunpunt Diversiteit en Leren en het Centrum voor Taal en Onderwijs de toolkit breed evalueren (De Backer, et.al., 2013). De werkvorm op het coachingscentrum van Potential werd op hun werk gebaseerd.
Evalueren raakt de kern van ons onderwijs, het gaat over onze visie op leren, groei en ontwikkeling. Je kan dus wel alleen aan de slag met breed evalueren, maar om echt impact te hebben, betrek je best de hele school. Vlaamse leerkrachten en scholen krijgen heel veel vrijheid om hun evaluatie vorm te geven, maar het is belangrijk dat dit steeds is ingebed in een schoolbreed gedragen evaluatiebeleid. "
Hier volgt binnenkort een link naar een uitgebreid stappenplan.