Laat je beoordelen door je leerlingen
Klasse
  • Breed evalueren
  • Verbindend samenwerken

Laat je beoordelen door je leerlingen
Renzo Vercammen, leraar natuurwetenschappen, denkt dat hij wel weet hoe hij overkomt op zijn leerlingen. Maar wanneer hij zich door zijn leerlingen laat evalueren, moet hij toch even slikken.
Samenwerking met ouders
Samenwerking met ouders
Ouders van waarde
  • Verbindend samenwerken

Samenwerking met ouders
onderwijs maak je samen
Leren omgaan met diversiteit in de klas. Het GOL(L)D concept in de praktijk.
Leren omgaan met diversiteit in de klas. Het GOL(L)D concept in de praktijk.
Van de Putte, I & De Schauwer, E. (2018)
  • Verbindend samenwerken
  • verbindend samenwerken

Leren omgaan met diversiteit in de klas. Het GOL(L)D concept in de praktijk.
Boek: Met een steeds diversere samenleving en inclusiemaatregelen zoals het M-decreet evolueren we meer en meer naar een onderwijspraktijk waarbij het zorgcontinuüm in iedere school terug te vinden is. Van de leerkracht wordt verwacht dat hij participatie van…
Een eerlijk kans. Basisonderwijs voor kinderen in kansarmoede
Een eerlijk kans. Basisonderwijs voor kinderen in kansarmoede
Janssens, A. & Trimbos, D. (2014)
  • Verbindend samenwerken
  • Diversiteit waarderen en benutten
  • diversiteit waarderen en benutten
  • verbindend samenwerken

Een eerlijk kans. Basisonderwijs voor kinderen in kansarmoede
Boek: Weg met de clichés over kansarme kinderen in de lagere school
Brede schOUDERS
Ernalsteen, V.
  • Verbindend samenwerken
  • Diversiteit waarderen en benutten
  • diversiteit waarderen en benutten
  • verbindend samenwerken

Brede schOUDERS
PDF: Handvatten om te werken rond ouderbetrokkenheid waarbij je rekening houdt met de diversiteit van ouders
Van eiland naar wij-land. Inspiratiegids voor een goede samenwerking tussen ouders en secundaire scholen.
De Mets, J. ( 2013 ).
  • Verbindend samenwerken
  • Diversiteit waarderen en benutten
  • diversiteit waarderen en benutten
  • verbindend samenwerken

Van eiland naar wij-land. Inspiratiegids voor een goede samenwerking tussen ouders en secundaire scholen.
PDF: Inspiratiegids voor een goede samenwerking tussen ouders en secundaire scholen
Warm welkom en wederkerig. Naar een goede ouder-school samenwerking.
VBJK
  • Verbindend samenwerken
  • Diversiteit waarderen en benutten
  • diversiteit waarderen en benutten
  • verbindend samenwerken

Warm welkom en wederkerig. Naar een goede ouder-school samenwerking.
PDF: Warm, welkom en wederkerig' is hét inspiratieboek voor kleuterscholen om te werken aan een goede, wederkerige ouder-schoolsamenwerking.
Samen school maken
VCOV
  • Verbindend samenwerken
  • verbindend samenwerken

Samen school maken
PDF: Samen school maken; ouderbetrokkenheid in het secundair onderwijs. 
Duidelijk Nederlands op school
Onderwijscentrum Brussel
  • Verbindend samenwerken

Duidelijk Nederlands op school
Boek: Hoe communiceer je duidelijk met ouders in het secundair onderwijs. 
Duidelijk Nederlands op school basisonderwijs
Onderwijscentrum Brussel
  • Verbindend samenwerken
  • verbindend samenwerken

Duidelijk Nederlands op school basisonderwijs
Boek: Hoe communiceer je duidelijk met ouders in het basisonderwijs
Vol Potentieel. Krachtig lesgeven in diversiteit.
Vol Potentieel. Krachtig lesgeven in diversiteit.
Vantieghem,W. & Van de Putte, I.
  • Beleid
  • TEAM-teaching
  • Verbindend samenwerken
  • Diversiteit waarderen en benutten
  • Inclusieve leeromgevingen
  • diversiteit waarderen en benutten
  • verbindend samenwerken
  • beleid
  • inclusieve leeromgevingen

Vol Potentieel. Krachtig lesgeven in diversiteit.
Boek: Dit is het boek dat het samenhangt met het Potential project. Er worden veelgestelde vragen over inclusief onderwijs en verbindend samenwerken beantwoord. 
Waarderend veranderen
Tjepkema, S., Verheijen L. & Kabalt, J. (2016)
  • Beleid
  • Verbindend samenwerken
  • verbindend samenwerken
  • beleid

Waarderend veranderen
Appreciative Inquiry is een onderzoekende, op samenwerking en energie gerichte manier van werken aan verandering die de laatste jaren in Nederland en Vlaanderen steeds meer vaste grond onder de voeten krijgt. Deze benadering stelt je in staat met de betrokken…
Ouderbetrokkenheid: een hype?
de Vries
  • Verbindend samenwerken
  • verbindend samenwerken

Ouderbetrokkenheid: een hype?
Er is momenteel veel aandacht voor ouderbetrokkenheid. Wat is ouderbetrokkenheid precies en hoe maak je de samenwerking tussen school en ouders effectief? De uitwerking van begrippen en standaarden geeft je een handvat om dit thema blijvend op de kaart te zet…
Bouw samen met ouders aan het Participatiehuis
Klasse
  • Verbindend samenwerken
  • verbindend samenwerken

Bouw samen met ouders aan het Participatiehuis
Meer en meer scholen zetten in op ouderbetrokkenheid bij hun werking en beleid. “Toch beperken veel scholen zich nog tot het minimale of zien de ouderwerking enkel als een feestcomité”, zegt Theo Kuppens van ouderkoepel VCOV.”Terwijl er zoveel meer mogelijk i…
Verbindend communiceren: 6 ezelsbruggetjes
Klasse
  • Verbindend samenwerken
  • verbindend samenwerken

Verbindend communiceren: 6 ezelsbruggetjes
“Verbindend communiceren verbetert je gesprekken met leerlingen en ouders”, zegt docent en adviseur Puck Lamers. “Maar op een drukke schooldag schiet het er vaak bij in.” Gebruik daarom deze 6 ezelsbruggetjes als geheugensteuntje.
Ouderbetrokkenheid
CPS
  • Verbindend samenwerken

Ouderbetrokkenheid
Uit onderzoek blijkt dat kinderen zich beter ontwikkelen als school en ouders goed samenwerken. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Je wilt voorkomen dat je alleen contact hebt met ouders, als het niet goed gaat met een kind of als ze niet tevreden zijn over s…
Doos vol Potential: gespreksstarters over diversiteit en inclusie
Doos vol Potential: gespreksstarters over diversiteit en inclusie
Wilssens, M., Milants, M., Boonen, H. & Van de Putte, I.
  • Verbindend samenwerken
  • Diversiteit waarderen en benutten
  • Inclusieve leeromgevingen

Doos vol Potential: gespreksstarters over diversiteit en inclusie
De gespreksstarters van Potential vormen een opstap om in gesprek te gaan met collega's over diversiteit en inclusie. Ze vertrekken van vragen zoals ‘Hoe versterk je de band met je leerlingen?’ of ‘Hoe betrek je alle ouders bij je klaswerking?’. Ze tonen ook …